ponedjeljak, 20. lipnja 2016.

Varanje je neprihvatljivo, ali… Percepcija varanja i reakcije nastavnika na učeničko i studentsko varanje 



Za prikaz članka na ovom blogu sam izabrala ovu temu autora Štambuk, Maričić i Hanzec (http://hrcak.srce.hr/index.php?show=clanak&id_clanak_jezik=225725) zato što smatram da je to bitan problem u današnjem školovanju. To je važna tema ne samo za nastavnike već i za ostale. Većina učenika vara na ispitima jer nisu dovoljno dobro naučili zbog toga što imaju previše gradiva, bitnog i nebitnog. 

Varanje je bilo koje namjerno ponašanje koje krši postojeća pravila o radu na testu ili zadatku, daje jednom studentu nepravednu prednost u odnosu na druge ili smanjuje točnost zaključka o njegovu postignuću. Američka istraživanja pokazuju da prevalencija varanja doseže najvišu razinu u srednjoj školi, nakon čega se, s porastom razine obrazovanja, ona smanjuje. Pretpostavlja se da je rast u percepciji važnosti obrazovanja, uspjeha i financijske sigurnosti, uz napredak tehnologije, doprinio procvatu akademskog nepoštenja. Postoji veliki broj internetskih stranica na kojima su ponuđeni gotovi diplomski, magistarski radovi i slično. U nekoliko godina varanje u školama i na fakultetima nije se smanjilo već se povećalo. Uzrok tome je napredak tehnologije koji omogućava učenicima i studentima da laganije varaju na ispitima ili plagiraju neki rad. 

Važan nalaz je da se varanje rijetko otkrije, a kada se otkrije, rijetko se poduzimaju odgovarajuće mjere. Istraživanje provedeno s više od 800 nastavnika američkih i kanadskih sveučilišta pokazalo je da 40% nastavnika priznaje da je ignoriralo varanje jednom ili veći broj puta. Slično tome, istraživanje je pokazalo je da učenici/studenti primjećuju kako velik broj nastavnika nedovoljno strogo tretira slučajeve nepoštenja. Kad učenici vide da učiteljima nije bitno ni stalo do toga da li oni prepisuju ili ne, povećati će se broj učenika koji prepisuju. 
U navedenom istraživanju (Boysen, 2007.) uspoređeni su  razlozi zbog kojih bi nastavnici trebali biti zabrinuti zbog varanja. Između ostalog, naglašava da se varanjem zaobilazi učenje, najvažnije što bi učenici i studenti trebali raditi u školama i na fakultetima. Ne samo da bi nastavnici trebali biti svjesni da je varanje ozbiljan problem nego bi trebali shvatiti i da oni sami sudjeluju u kreiranju razredne kulture. Nastavnici su jedan od najvažnijih uzora učenicima, stoga će poruka koju nastavnici šalju o akademskom poštenju vjerojatno imati snažan utjecaj na ponašanje učenika. 


Oko 60% nastavnika je ignoriralo bilo kakav oblik varanja bez obzira na razinu obrazovanja na kojoj su zaposleni. Učenici se većinom tijekom ispita došaptavaju i dogovaraju oko odgovora. Ako koriste šalabahtere u osnovnoj školi učitelji većinom oduzmu to, a u srednjoj se ispit ocjeni ocjenom nedovoljan. Na fakultetu veliki broj profesora samo upozori studente.

Varanje ne bi trebalo biti dopušteno u školi ili na fakultetu jer učenici tada ne uče. Misle da će sve prepisati i bez imalo truda dobiti dobra ocjenu. Učitelji i profesori uglavnom ne obraćaju pažnju na to jer im se neda nositi s tim i to je zapravo više posla za njih nego kad oni zanemare to prepisivanje. 

Broj komentara: 6:

  1. Profesori bi trebali stroze kaznjavati ucenike i studente zbog varanja, jer varanjem nista ne postizu. Dobiju vecu ocjenu koju ne zasluzuju i kasnije od toga nemaju nista, vec neznanje.

    OdgovoriIzbriši
  2. Varanja naravno ima i o tome bi profesori trebali više voditi brigu da se to smanji jer takvi učenici i studenti u budućnosti ne mogu primjeniti svoje znanje jer ga nemaju.

    OdgovoriIzbriši
  3. Varanja je bilo i uvijek će biti, to je u ljudskoj prirodi da se snalazimo kako znamo i umijemo.

    OdgovoriIzbriši
  4. Poštovana kolegice, shvačam vašu zabrinutost u ovom članku. Kao studentica našla sam se situaciji u kojoj sam bila svjedok takvih postupaka, i osobno smatram da to pokazuje nepoštovanje prema profesoru, kolegiju kojeg on predaje i prema vlastitom sebi. Studenti u večini slučajeva ne uče one kolegije koji od njih zahtjevanju znanje ogromnog broja podataka za koje smatraju da neće biti u stanju naučit, iako to nije istina. Nadovezajuči se vašem članku o stresu, smatram da i same obrazovne ustanove djele veliku krivicu u cijeloj toj priči. Način pristupa profesora prema studentima se promijenio i time se mijenja način pristupa i poštovanje studenata prema profesorima.

    OdgovoriIzbriši
  5. Varanja će uvijek biti i teško ga spriječiti jer se studenti snalaze kako znaju posebno danas sa smartfomina i većina profesora zažmiri na varanje,tojest oduzmu materjale ili mobitel i dopuste da nastavite pisati ispit.

    OdgovoriIzbriši
  6. Varanje bi se trebalo kaznjavati . Smatram to opravdanim aktom zbog toga jer s varanjem student ne postize nista . Ne pokazuje se stvarno znanje studenta i njegovo poznavanje predmeta .
    Pises svojom glavom i pameti da znas sam svoje znanje procijeniti , a ne da procjenjujes tude znanje .

    OdgovoriIzbriši